Jézus tanító vándorlása
Boldog Emmerick Anna Katalin látomásai alapján
Helmut Fahsel
Diós István
Jel Kiadó
Ez a napló Boldog Emmerick Anna Katalin látomásainak kivonata, amelyeket 1821–24-ben, majdnem három teljes éven át közölt Clemens Brentanóval. Jelen kötet segédeszköz szeretne lenni a látomások követéséhez. Szerzője, aki egyszerűen káplánnak nevezi magát, Boldog Emmerick Anna Katalin látomásait dolgozta fel egy három részes nagy műben. Első részében Aquinói Szent Tamás krisztológiáját ismerteti, ezt követi a jelen kötetben közzétett Napló, majd a harmadik részben az evangéliumban szereplő személyeket mutatja be Boldog Katalin látomásai alapján.
A Napló a Szent István Társulatnál 2017–2018-ban megjelent hat kötetből a 2–4. kötetet dolgozza fel az Úr Jézus nyilvános működésének kezdetétől, amit a Szerző „vándorlás”-nak nevez, az Utolsó Vacsoráig.
E naplóval szeretnénk emlékezni a 200 évvel ezelőtt meghalt Boldog Anna Katalinra, hálát adva mindazért, amit általa nekünk is ajándékoz a mi Urunk, Jézus Krisztus. Adja Isten, hogy e Napló olvasása is közelebb hozza hozzánk Urunk evangéliumát.
2024
puhatáblás, ragasztókötés
165 x 235 mm
342
3400 Ft
A Jézus Krisztus-jelenség a gnosztikus irodalomban
Ladocsi Gáspár
Babarczi-Győrffy Andrea, Dolhai Lajos, Orosz Atanáz, Perendy László
Jel Kiadó
Litteratura Patristica 1.
2024. március. Második kiadás
Puhatáblás, ragasztókötés
142 x 197 mm
168
3200 Ft
Az egyházatyák korában (III–VII. sz.) és a kora keresztény századok tanúságának mindenképpen hitelt adó középkorban egyaránt vallották, hogy a gnoszticizmus volt az a szellemi áramlat a Katolikus Egyház életében, amely a keresztény tanítás tisztaságát be akarta szennyezni és ezzel elindítója lett minden szakadásnak.
A Nagyegyház a gnoszticizmus beszüremkedéseinek radikálisan ellenállt, mivel annak lényegét a krisztusi „örökség”-től idegennek tartotta. A gnosztikus mesterek a Nagyegyház örökségét, az apostoli hagyományt saját eszmevilágukban feldolgozták, így tartalmát szétszaggatták és kilúgozták, lényegében meghamisították. A tömegeknek hirdetendő egyetemes érvényű isteni kinyilatkoztatás helyett a kisszámú kiválasztottaknak, az intellektuális igényű elitnek ígérték és biztosították az üdvösséget adó tudás (=gnózis) ismeretét.
A könyv témája különösen aktuális ma a gnosztikus eszmékből táplálkozó New Age mozgalom terjeszkedése során. Többek között ezért is fontos ennek az eszmeáramlatnak az alaposabb megismerése.
Tartalomjegyzék
Előszó
Bevezetés
A gnóziskutatás értékelése
Kereszténység és gnoszticizmus
A gnoszticizmus alapvető kérdéseiről
A gnoszticizmus hatása a kereszténységre
A gnosztikusok Jézus Krisztusa
I. Jézus Krisztus a gnosztikus irodalomban
A forrásszövegek áttekintése
II. Jézus Krisztus a gnoszticizmus eszmevilágában
A gnosztikus eszmevilág illeszkedése
Krisztus a gnosztikus szisztémákban
III. Krisztus preegzisztenciája (A Pléróma Krisztusa)
Krisztus helye a Plérómán belül
A Pléróma Krisztusának feltárulkozása az evangéliumban
IV. Krisztus megtestesülése (A megtestesülés képtelensége)
Az anyaggal való érintkezés elkerülése
Krisztus teste
Aki a Szűztől született
V. Jézus Krisztus, a kinyilatkoztató
Krisztus kinyilatkoztatásának kezdete
Miért jött el a Salvator?
Kinek szól a kinyilatkoztatás?
VI. Jézus Krisztus, a tanító
Krisztus tanításának formái
Jézus Krisztus a Törvény magyarázója
Jézus Krisztus és az Ószövetség
VII. Jézus Krisztus szenvedése, halála, feltámadása és mennybemenetele
Krisztus feltámadása
A kereszt botránya (Gal 5,11)
VIII. Jézus Krisztus és a tanítványok
Jézus és a tanítványok
Jézus és az asszonyok
Tamás, az Úr ikertestvére
Az apostolok tanítványai: a harmadik nemzedék
IX. Jézus Krisztus tükröződése a gnosztikusokkal rivalizáló ábrázolásokban
X. Jézus Krisztus a gnoszticizmust továbbvivő mozgalmakban
A mandeusok
A manicheusok Jézusa
A gnózis és a középkori mozgalmak
Utószó
Irodalom
A keresztény tanítás kibontakozása
Newman Szent János Henrik
Somogyi György
Jel Kiadó
2023. június 30.
puhatáblás, ragasztókötés
152 x 220 mm
380
4200 Ft
Három dolog miatt ajánlom John Henry Newman – immár Newman Szent János Henrik – bíborosnak ezt az írását.
Égetően fontos aktualitása miatt. Most már nyíltan és őszintén, de az Egyház szentségét megvallva (hiszen az Krisztus Titokzatos Teste) nem lehet tovább hallgatni arról a hitbeli és erkölcsi krízisről, amely nagyon mélyen átjárja sok hívőnek és papnak a lelkét.
Newman anglikán lelkészként tapasztalta, hogy közösségében az egyetemes, ősi hitet eretnek tanok mérgezik. Tudatában volt annak, hogy ők, az anglikánok szakadásban vannak, de miért vált sok anglikán eretnekké annyira, hogy ahány plébánia, annyi fajta hitvallás uralja rejtetten sokak keresztény meggyőződését? A módszer, az egyetlen a krízisből való szabaduláshoz szerinte az, ha az anglikán lelkészek által rögzített tételeket az ősi katolikus hit alapján értelmezik. Abban az időben Newman az első ötszáz év kereszténységét nevezte katolikusnak. Tehát, az ősi egyetemes zsinatok és az egyházatyák írásait tanulmányozva, ő és egyetemista társai az anglikán zsinati szövegeket az ősi hit alapján kezdték értelmezni, nem pedig protestáns módon. Az egyetem, majd az angol püspökök ezt a magyarázatot nem fogadták el, bár a szövegek lehetővé tették ezt az ún. katolikus értelmezést.
Newman megdöbbenve fogadta ezt az elutasítást, és kijelentette, hogy neki akkor a kéz megjelent a falon [ld. Dán 5,5], mert ezzel a püspökök nyilvánvalóvá tették, hogy az anglikán közösség nem az ősi Katolikus Egyházban van.
Newman nem akart „áttérni”, mert az nem az ő életszintje. Az ő „áttérése” megtérés ahhoz az Egyházhoz, amely lényegét tekintve mindig ugyanaz.
Azért nem akart katolizálni, mert úgy gondolta, hogy a rómaiak (mivel akkor ő romanizmusként emlegette a Katolikus Egyházat) az ősi hithez új dogmákat ragasztottak, ami súlyos megmásítása lenne az ősi katolikus hitnek.
Ebben az írásban feltárul előttünk az az egyetlen módszer, egyetlen út, amely ma minket, katolikusokat megtérésre vezethetne. Ez pedig nem más, mint szigorú tudományossággal megvizsgálni, vajon a Katolikus Egyház újkori tanítása csírájában megvan-e az első ötszáz év keresztényeinek a tudatában, amely az írásokban és a liturgiában megnyilvánul.
Newman elvégezte helyettünk ezt a nagyon igényes, nehéz tudományos munkát. Itt van a kezünkben. Ha őt, az anglikán lelkészt ez a felismerés arra vette rá, hogy kérje felvételét a Katolikus Egyházba (ahova soha nem szándékozott átlépni, sőt, félt is attól, hogy katolikussá kell lennie), akkor minket, az eretnek tanítások által is fellazított erkölcsi felfogással megfertőzött katolikusokat még inkább arra indít, hogy megtérjünk az Egyház lényegében soha nem változó tanításához mind a hittitkokat, mind a szentségeket, mind az erkölcsi magatartást illetően.
A szinódusi útnak az a gyakorlata, amelyet egyes nyugati országokban láthatunk, nemcsak szakítás az Egyház szentségével – vagyis azzal, hogy az Egyház Krisztus Titokzatos Teste, Jézus pedig a Szentháromság Egy Isten Második Személye, a Fiú, aki érettünk és a mi üdvösségünkért emberré lett – hanem egy rejtett arianizmus is. Rejtett arianizmusnak azt a felfogást nevezem, amely szerint az Isten Fiának nem mindörökre és minden emberhez szóló üzenete van, hanem egyértelmű kijelentései (ld. házasság, szexualitás, erkölcs és a szentségek általában) teljesen átértelmezhetők.
Ez az az égetően fontos üzenet, amit aktuálisnak neveztem.
A másik kettőre röviden utalok, mert az elsőben benne vannak.
Az igazság mindenek feletti kereséséhez mint alapvető emberi magatartáshoz vissza kell térnünk. A szélsőséges liberalizmus tagadja, hogy van végső igazság. De ha nincs, akkor minden igazságnak az ellenkezőjét is igazságként lehet hirdetni. Ez az értelem prostitúciója. Az igazságot saját magam ellenére is keresnem kell, mert Urunk szerint „az igazság tesz szabaddá titeket” (Jn 8,31–32). Természetesen a végső Igazság nem valami, hanem Valaki, aki egyszer így szólt: „Én vagyok… az Igazság” (Jn 14,6). Ezért az Igazság keresése nem lehet csupán értelmi erőkifejtés, hanem – ahogy azt Newman mondja – mikor az ember tényleg keresi AZ IGAZSÁGOT, akkor az egész személyisége mozog.
A harmadik és a legfontosabb, amiért ezt az írást végig kell tanulmányozni, hogy ebben – szemérmesen rejtőzködve – egy olyan ember legmélyebb története vázolódik fel, aki eljutott az életszentségre.
Barsi Balázs atya
A soha el nem érkezett tavasz
Paweł Lisicki beszélgetése Athanasius Schneider püspökkel
Athanasius Schneider püspök és Paweł Lisicki
Sallai Gábor
SARUTLAN KÁRMELITA NŐVÉREK
2023 november
puhatáblás, ragasztókötés
132 x 197 mm
444
4700 Ft (a JEL Kiadónál 20% kedvezménnyel: 3700 Ft)
Ez a beszélgetés korunk vitás kérdéseit érinti. Schneider püspök szeretettel és bölcsességgel, gazdag történelmi és teológiai perspektívát nyújt, és egyenes válaszokat ad olyan kérdésekre, mint például az ökumenizmus, az ökológia, a misereformok, a német egyház, a pokol, a tisztítótűz, a bűn, az eretnekség, a nők szerepe az Egyházban, és a hagyományos liturgia.
A soha el nem érkezett tavasz című könyvben Schneider püspök „új apologetikára” és a katolikus hitet elvesztett országok „újrakatolizálására” szólít fel. Megerősít bennünket, hogy a lelkek a bűnbánat, a szentségimádás, az eucharisztikus körmenetek, a gyónás és a rózsafüzér tisztelete által térnek vissza az Egyházba. Meggyőződéssel hirdeti, hogy jelenlegi helyzetünk – amelyet sok helyütt a szentmise és a szentáldozás megvonása jellemez –, Isten „irgalmas felhívása az egész Egyház valódi eucharisztikus megtérésére”.
Paweł Lisicki, lengyel újságíró, esszéista és műfordító, többek között a Luther, A forradalom sötét oldala, a Dzsihád és a Nyugat öngyilkossága c. könyvek szerzője.
1. Mikor a baj közeleg
2. Mi a helyzet a cölibátussal?
3. A gnosztikus veszély
4. A haladás illúziója
5. Protestáns források
6. Az Egyház baloldali arca
7. Hány igaz vallás van?
8. Menny és pokol között
9. Automatizmus és emberközpontúság
10. A folytonosság megszakadása
11. Rendezett sorokban
Akarok lenni népem lelkiismerete
Mindszenty József bíboros emlékirataiból…
Mindszenty József
E. Román Kata, Harangozó Eszter
Jel Kiadó – Magyar Katolikus Rádió
E. Román Kata
2008
keménytáblás, cérnafűzött
165 x 165 mm
96
2 db CD
Véglegesen elfogyott, nem rendelhető
Mindszenty József emlékirata a XX. század fontos egyház- és kortörténeti dokumentuma. 2008. december 26-án volt 60 éve annak, hogy az ÁVH elhurcolta a prímást, aki ettől kezdve 1956 októberének, novemberének néhány napját leszámítva magyarországi életét börtönben, illetve az amerikai követség falai között töltötte. Erre az évfordulóra jelentette meg a Jel Könyvkiadó a Magyar Katolikus Rádióban elhangzott műsor szerkesztett változatából készült, Mindszenty József korának és életének fontosabb eseményeit bemutató könyvet, s annak mellékleteként a Dunai Tamás előadásában hallható hanganyagot tartalmazó dupla CD-albumot.
Az új, globális etika – Az Egyház előtt álló feladatok
Peeters, Marguerite A.
Sallai Gábor
Jel Kiadó
2019
Puhatáblás, ragasztókötés
105×148
56
860 Ft
„Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják Istent” (Mt 5,8). A tisztaszívűek nemcsak Istent látják meg, hanem a világ dolgait is Isten szemével látják. Annak látják őket, amik – a jót jónak, a rosszat rossznak.
Az Olvasó ilyen ember könyvét tartja a kezében, aki nem kisebb feladatra vállalkozik, mint az immár az egész világra kiterjedő euroatlanti kultúra elemzésére. Művét az afrikai püspökök felkérésére írta, miután azok szembesültek vele, hogy a globális civilizáció Afrika kapui előtt sem áll meg, és látták, hogy a szép szavak mögött gyakran igencsak csúf programok húzódnak meg.
1994-ben Marguerite A. Peeters részt vett az ENSZ kairói népesedési konferenciáján, és ott fölöttébb aggasztó jelenségekre figyelt fel. Azóta ezeket kutatja.
Tartalomjegyzék:
Globális kulturális forradalom
Történelmi háttér
A posztmodernitás és a globális etika radikális programja
A keresztény igehirdetés sajátossága